Knutselen tijden driedaagse

 Knutselen PAPA

Duur

Terrein / locatie / plaats

5 min per kind

Binnen in de veranda

Aantal deelnemers + leeftijd

Aantal spelleiders/begeleiders

2 peuters per keer

2

Ontwikkelings(deel)domeinen die hier gestimuleerd worden. Wees voldoende gedetailleerd! Cognitieve ontwikkeling- denk: de kindjes moeten denken waar en hoe ze moeten doppen op de bladeren.

Ervaringsgebieden: communicatie en expressie: creatieve expressie, de kinderen gaan aan de slag met een kurk die ze dan doppen in verf en een mooi kunstwerkjemaken.

Materiaal + verantwoordelijke

  • 10 tal kurken (ik)
  • Verf( kinderdagverblijf) , rood, groen, geel, blauw
  • Papier (10) (kinderdagverblijf)

Schets inrichting speldomein (kies de juiste opstelling uit de bijlage op SMS of teken zelf mét legende)

Wie zet wat op voorhand klaar? (Verduidelijk eventueel in je schets)

Ik neem het papier waar papa al is uitgesneden en plak het vast aan een wit papiertje

Neem en zet de sponzen klaar.

Verf klaarzetten

Spelregels

Schrijf de basisspelregels uit.

  • Kinderen moeten doppen in de verf
  • Doppen op het papier
  • Verschillende kleurtjes gebruiken

Moeilijkheidsgraden

Noteer hier hoe je de spelregels kan vereenvoudigen en moeilijker maken voor de doelgroep (= drie moeilijkheidsgraden).

  • Zelf doppen in verf
  • Niet doppen maar wrijven
  • Met vingerverven

Uitleg van de activiteit (inleiding – midden – slot)

Zorg voor een creatieve inleiding (= op welke manier maak je de kindjes warm om deel te nemen aan je activiteit) en een creatief slot (sluit de activiteit op een leuke manier af).

Ik activeer ze om te komen naar de knutselkamer door mijn werkje te tonen die ik al eerder heb gemaakt en door twinkle twinkle little star te rijmen met deze tekst

Stempelen, stempelen, met een kleurtje fijn,
Voor de liefste papa, groot en klein.
Handje in de verf, en dan op het papier,
Kijk eens, wat een kunstwerk, speciaal van mij – hier!
Stempelen, stempelen, vrolijk en blij,
Papa krijgt dit kunstwerkje van mij!

Ik leg het papier op mijn kartonnen sjabloon, ik geef een sponsje aan de kinderen en zeg dat ze een kleurtje mogen kiezen dan stempelen ze de papa volledig in, daarna haal ik het sjabloon ervan en dan zie je papa tevoorschijn komen.

Ik maak gebruik van de moeilijkheidsgraden indien nodig:

  • Zelf doppen in verf
  • Niet doppen maar wrijven
  • Met vinger verven

Twinkle twinkle little star

We hebben gestempeld, ja dat is fijn,
Voor papa maken we iets heel klein.
Kijk eens wat we samen doen,
Met verf en papier, een vrolijke zoen

Wie doet wat tijdens de activiteit?

Ik help het kindje als het kindje dit nodig heeft, ik toon eventueel voor.

Begeleider geeft mij punten

Kindje maakt de tekening

Wie voert de nazorg uit?

Ik ruim de tafel op

Kuis de kindjes af(handen)

Oudste kindjes helpen opruimen

©2024 GELUKKIG KIND. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin