reflectie SO7 knutselen
Deze opdracht heb ik nog even aangepast in verband met de verbetering van mijn stagementor, het invullen van dit werkmodel ging vlot en het aanpassen ook.
Wattenstoof knutselen(bloem maken)
Duur
Terrein / locatie / plaats
10 minuten
Ruimte met een klein tafeltje.
Aantal deelnemers + leeftijd
Aantal spelleiders/begeleiders
Kleine groepjes
Ik +1 begeleider
Ontwikkelings(deel)domeinen die hier gestimuleerd worden. Wees voldoende gedetailleerd! Fysieke ontwikkeling- sensorische ontwikkeling-fijne motoriek, kindjes leren hoe ze moeten schilderen met wattenstaafjes en gebruiken hun handjes
Ervaringsgebieden:communicatie en expressie- creatieve expressie, lichaam en beweging-beweging
Materiaal + verantwoordelijke
- Verven: 3 kleuren
- Wit blaadjes 1 per kind
- Wattenstaafjes: 10 tal
- Water voor borstels af te kuisen
- Kranten
- Verfborstels: 2 borstels
Wie zet wat op voorhand klaar? (Verduidelijk eventueel in je schets)
Ik zet de
-verf
-Wattenstaafjes
-wit papier
-kranten papier
-Schorten
Spelregels
Schrijf de basisspelregels uit.
-ze moeten op het wit blaadje zo mooi mogelijke bloem maken.
-niet op hun zelf schilderen
-Handjes en kindjes proper maken
Moeilijkheidsgraden
Noteer hier hoe je de spelregels kan vereenvoudigen en moeilijker maken voor de doelgroep (= drie moeilijkheidsgraden).
-ze moeten op het wit blaadje zo mooi mogelijke bloem maken.
-niet op hun zelf schilderen
-Handjes en kindjes proper maken
Uitleg van de activiteit (inleiding – midden – slot)
Zorg voor een creatieve inleiding (= op welke manier maak je de kindjes warm om deel te nemen aan je activiteit) en een creatief slot (sluit de activiteit op een leuke manier af).
Ik begin met een kindje te nemen uit de groep na het goeiemorgen moment. Ik stimuleer ze door de tekening te tonen en hierdoor een creatieve inleiding te hebben
Ik neem ze mee naar de schildertafel en doe een schortje aan, ik geef ze een wattenstaafje en zeg tegen hun dat ze een beetje verf erop moeten doen. Wanneer ze klaar zijn dan zeg ik goed gedaan, was ik hun handjes af en doe schortje aan de kant voor de volgende en geef ik hun een high five, hierna ga ik een nieuw kindje halen.
Ik sluit de opdracht af door een te vragen of ze een duimpje omhoog doen als ze het leuk vonden en of ze een duimpje omlaag doen als ze het niet leuk vinden.
Wie doet wat tijdens de activiteit?
Ik help het kindje als die me nodig heeft, de begeleider geeft me punten.
Wie voert de nazorg uit?
Ik was de kindjes af aan de handjes en zorg dat de tafel proper is en zet al het materiaal weg zoals de wattenstaafjes weg smijten en papier ophangen.