SO 9 a+b reflectie
- Wat heb je vandaag gedaan? Omschrijf je activiteit/dag.
Ik heb vandaag moeten observeren, het middagmaal en de fruitmaaltijd.
- Wat liep er goed?
Dit verliep echt vlot en ik kon makkelijk alles invullen, ik heb de papieren op voorhand afgedrukt en wist ook al een paar antwoorden.
- Wat liep er minder goed?
sommige antwoorden was er twijfel
- Wat ga je volgende keer anders doen om dit beter te maken?
Beter opzoeken
9a
Observatielijst "de fruitmaaltijd"
Leeftijd van het kind/kinderen
Baby-peuter
Maaltijd (vink aan)
- 4 -uurtje/fruitpap
- 10-uurtje
De maaltijd werd: (vink aan)
- Ter plaatse bereid
- Aangeleverd door een traiteur
- Meegeven door de ouders
Hoe wordt de maaltijd bewaard?
- Koud bewaard; temperatuur 4 °C
- Warm bewaard; temperatuur ______°C
Samenstelling fruitmaaltijd
BKO
Welke fruitsoorten worden door de opvang aangeboden?
Welke fruitsoorten worden eventueel meegebracht door de kinderen?
Waardoor kan dit aanbod beïnvloed worden?
KDV
Welke soorten fruit worden aangeboden op je stageplaats?
alles
Waardoor kan dit aanbod beïnvloed worden?
Leeftijd van het kind
Worden er nog dingen toegevoegd aan de fruitpap?
Koekjesmeel
Waarom wordt dit gedaan?
Pap dikker te maken
Geef een kort overzicht van wat welke leeftijd precies krijgt.
Maak zeker gebruik van volgende bron:
https://www.kindengezin.be/nl/thema/voeding/vaste-voeding
Doe dit tot aan de leeftijd dat de peuter naar de peuterklas gaat.
-na 6 maand: vaste voeding noodzakelijk door ijzertekort
-vanaf 8 maanden: grover voedsel
-vanaf 12 maanden: meer soorten groenten en fruit
-van peuter naar kleuter: gevarieerd en evenwichtige voeding
-schoolgaand kind: goed gevulde boterhamdoos
BKO + KDV
Wat krijgt de baby/peuter/kleuter/lager schoolkind van drank aangeboden?
water – frisdrank – gesuikerde melkdrank - gesuikerd fruitsap - fruitdrank
Persoonlijke hygiëne werd toegepast
Handen wassen - haar opgebonden
Hoeveelheid fruit (lepels, stuks, gram)
2,5 per fruit stukken
Opstelling van de kinderen
Omschrijf of schets
Omschrijf de communicatie van de begeleider met het kind/groep kinderen
Wat doet de kinderbegeleider om eten van het fruit / groenten aan te moedigen?
Stukjes kleiner maken en/of ander fruit
Op alle mogelijke manieren
Gebruik van materialen om de maaltijd te geven (omcirkel)
Eet met de hand – koffielepel - eetlepel– kommetje- slabbetje- vork- ergonomisch bestek
Glas - beker
Techniek lepelvoeding: omschrijf
Je houdt de lepel normaal vast en je neemt een stukje eten, ik hou de lepel een beetje naar onder zodat ik het eten makkelijk kan in zijn mond kan doen.
Het kind wordt aangemoedigd om zelfstandig te eten?
Ja/Neen (omcirkel)
Verduidelijk
Ze krijgen de kans en we helpen hun hiermee.
Eettempo
(Krijgt het kind de mogelijkheid om in eigen tempo te eten)
Motiveer
Ja/Neen
Motiveer: iedereen krijgt de tijd om zijn eten op te eten.
Wat gebeurt er met de etensresten?
In de vuilbak
Hoe verloopt de nazorg? Omschrijf.
Tafels kuisen, kindjes hun mond en handjes afkuisen+ water geven.
9b
Observatielijst "middagmaal in de KO"
Leeftijd van het kind/kinderen
Baby-peuter
Maaltijd (vink aan)
- Middagmaal
- BKO
- KDV
De maaltijd werd: (vink aan)
- Ter plaatse bereid
- Aangeleverd door een traiteur
- Meegeven door de ouders
Hoe wordt de maaltijd bewaard?
- Koud bewaard; temperatuur 4°C
- Warm bewaard; temperatuur ______°C
Samenstelling maaltijd
Koolhydraten:
Brood–deegwaren–rijst(wit/volkoren)-aardappelen
Eiwitrijk product: Vlees – kip – vis – ei -
Vervangproduct – beleg: _______
Groente: alle
Seizoensgebonden: JA/NEEN
(zoek op in de groentekalender, na observatie)
Vetstof: boter–olie–margarine–mayonaise–geen
Fruit: alles
Seizoensgebonden: JA/ NEEN
(zoek op in de fruitkalender, na observatie)
Melkproduct:
vol - halfvol – mager
Drank: water – frisdrank – gesuikerde melkdrank - gesuikerd fruitsap - fruitdrank
Persoonlijke hygiëne werd toegepast
handen wassen - haar opgebonden
Hoeveelheid middagmaal (lepels, stuks, gram)
50 gram per kind
Opstelling van de kinderen
Omschrijf of schets
Omschrijf de communicatie van de begeleider met het kind/groep kinderen
Wat doet de kinderbegeleider om eten van groenten/middagmaal aan te moedigen?
Ze doen meestal gewoon het eten in kleinere stukjes, dat helpt zo niet dan geven ze een ander stukje fruit.
Gebruik van materialen om de maaltijd te geven (omcirkel)
Eet met de hand – koffielepel - eetlepel– kommetje- slabbetje- vork- ergonomisch bestek
Glas - beker
Techniek lepelvoeding:
Omschrijf Je houdt de lepel normaal vast en je neemt een stukje eten, ik hou de lepel een beetje naar onder zodat ik het eten makkelijk kan in zijn mond kan doen.
Het kind wordt aangemoedigd om zelfstandig te eten?
Ja/Neen (omcirkel)
Verduidelijk
De grotere wel
Eettempo
(Krijgt het kind de mogelijkheid om in eigen tempo te eten)
Motiveer
Ja/Neen
Motiveer:
Iedereen krijgt voldoende de tijd om zijn eten te eten.
Wat gebeurt er met de etensresten?
Kippen van de bazin
Hoe verloopt de nazorg?
Omschrijf
Kindjes hun mondjes kuisen en watertje drinken, tafel kuisen.