SO 9 a+b reflectie

  • Wat heb je vandaag gedaan? Omschrijf je activiteit/dag.

Ik heb vandaag moeten observeren, het middagmaal en de fruitmaaltijd.

  • Wat liep er goed?

Dit verliep echt vlot en ik kon makkelijk alles invullen, ik heb de papieren op voorhand afgedrukt en wist ook al een paar antwoorden.

  • Wat liep er minder goed?

sommige antwoorden was er twijfel

  • Wat ga je volgende keer anders doen om dit beter te maken?

Beter opzoeken

9a

Observatielijst "de fruitmaaltijd"

Leeftijd van het kind/kinderen

Baby-peuter

Maaltijd (vink aan)

  • 4 -uurtje/fruitpap
  • 10-uurtje

De maaltijd werd: (vink aan)

  • Ter plaatse bereid
  • Aangeleverd door een traiteur
  • Meegeven door de ouders

Hoe wordt de maaltijd bewaard?

  • Koud bewaard; temperatuur 4 °C

  • Warm bewaard; temperatuur ______°C

Samenstelling fruitmaaltijd

BKO

Welke fruitsoorten worden door de opvang aangeboden?

Welke fruitsoorten worden eventueel meegebracht door de kinderen?

Waardoor kan dit aanbod beïnvloed worden?

KDV

Welke soorten fruit worden aangeboden op je stageplaats?

alles

Waardoor kan dit aanbod beïnvloed worden?

Leeftijd van het kind

Worden er nog dingen toegevoegd aan de fruitpap?

Koekjesmeel

Waarom wordt dit gedaan?

Pap dikker te maken

Geef een kort overzicht van wat welke leeftijd precies krijgt.

Maak zeker gebruik van volgende bron:

https://www.kindengezin.be/nl/thema/voeding/vaste-voeding

Doe dit tot aan de leeftijd dat de peuter naar de peuterklas gaat.

-na 6 maand: vaste voeding noodzakelijk door ijzertekort

-vanaf 8 maanden: grover voedsel

-vanaf 12 maanden: meer soorten groenten en fruit

-van peuter naar kleuter: gevarieerd en evenwichtige voeding

-schoolgaand kind: goed gevulde boterhamdoos

BKO + KDV

Wat krijgt de baby/peuter/kleuter/lager schoolkind van drank aangeboden?

water – frisdrank – gesuikerde melkdrank - gesuikerd fruitsap - fruitdrank

Persoonlijke hygiëne werd toegepast

Handen wassen - haar opgebonden

Hoeveelheid fruit (lepels, stuks, gram)

2,5 per fruit stukken

Opstelling van de kinderen

Omschrijf of schets


Omschrijf de communicatie van de begeleider met het kind/groep kinderen

Wat doet de kinderbegeleider om eten van het fruit / groenten aan te moedigen?

Stukjes kleiner maken en/of ander fruit

Op alle mogelijke manieren

Gebruik van materialen om de maaltijd te geven (omcirkel)

Eet met de hand – koffielepel - eetlepel– kommetje- slabbetje- vork- ergonomisch bestek

Glas - beker

Techniek lepelvoeding: omschrijf

Je houdt de lepel normaal vast en je neemt een stukje eten, ik hou de lepel een beetje naar onder zodat ik het eten makkelijk kan in zijn mond kan doen.

Het kind wordt aangemoedigd om zelfstandig te eten?

Ja/Neen (omcirkel)

Verduidelijk

Ze krijgen de kans en we helpen hun hiermee.

Eettempo

(Krijgt het kind de mogelijkheid om in eigen tempo te eten)

Motiveer

Ja/Neen

Motiveer: iedereen krijgt de tijd om zijn eten op te eten.

Wat gebeurt er met de etensresten?

In de vuilbak

Hoe verloopt de nazorg? Omschrijf.

Tafels kuisen, kindjes hun mond en handjes afkuisen+ water geven.

9b

Observatielijst "middagmaal in de KO"

Leeftijd van het kind/kinderen

Baby-peuter

Maaltijd (vink aan)

  • Middagmaal
  • BKO
  • KDV

De maaltijd werd: (vink aan)

  • Ter plaatse bereid
  • Aangeleverd door een traiteur
  • Meegeven door de ouders

Hoe wordt de maaltijd bewaard?

  • Koud bewaard; temperatuur 4°C

  • Warm bewaard; temperatuur ______°C

Samenstelling maaltijd

Koolhydraten:

Brood–deegwaren–rijst(wit/volkoren)-aardappelen

Eiwitrijk product: Vlees – kip – vis – ei -

Vervangproduct – beleg: _______

Groente: alle

Seizoensgebonden: JA/NEEN

(zoek op in de groentekalender, na observatie)

Vetstof: boter–olie–margarine–mayonaise–geen

Fruit: alles

Seizoensgebonden: JA/ NEEN

(zoek op in de fruitkalender, na observatie)

Melkproduct:

vol - halfvol – mager

Drank: water – frisdrank – gesuikerde melkdrank - gesuikerd fruitsap - fruitdrank

Persoonlijke hygiëne werd toegepast

handen wassen - haar opgebonden

Hoeveelheid middagmaal (lepels, stuks, gram)

50 gram per kind

Opstelling van de kinderen

Omschrijf of schets


Omschrijf de communicatie van de begeleider met het kind/groep kinderen

Wat doet de kinderbegeleider om eten van groenten/middagmaal aan te moedigen?

Ze doen meestal gewoon het eten in kleinere stukjes, dat helpt zo niet dan geven ze een ander stukje fruit.

Gebruik van materialen om de maaltijd te geven (omcirkel)

Eet met de hand – koffielepel - eetlepel– kommetje- slabbetje- vork- ergonomisch bestek

Glas - beker

Techniek lepelvoeding:

Omschrijf Je houdt de lepel normaal vast en je neemt een stukje eten, ik hou de lepel een beetje naar onder zodat ik het eten makkelijk kan in zijn mond kan doen.

Het kind wordt aangemoedigd om zelfstandig te eten?

Ja/Neen (omcirkel)

Verduidelijk

De grotere wel

Eettempo

(Krijgt het kind de mogelijkheid om in eigen tempo te eten)

Motiveer

Ja/Neen

Motiveer:

Iedereen krijgt voldoende de tijd om zijn eten te eten.

Wat gebeurt er met de etensresten?

Kippen van de bazin

Hoe verloopt de nazorg?

Omschrijf

Kindjes hun mondjes kuisen en watertje drinken, tafel kuisen.

©2024 GELUKKIG KIND. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin