SO poppenspel driedaagse

 Poppenspel

Duur

Terrein / locatie / plaats

5 min

Binnen of buiten, bij binnen is het beneden in de speelruimte

Aantal deelnemers + leeftijd

Aantal spelleiders/begeleiders

Ongeveer 5

2

Ontwikkelings(deel)domeinen die hier gestimuleerd worden. Wees voldoende gedetailleerd! Cognitieve ontwikkeling- denk ontwikkeling, de kinderen moeten nadenken waar de pop te vinden is.

Ervaringsgebieden: lichaam en beweging: bewegen, ik beweeg met de pop

Verkennen van de wereld: fysische wereld, de pop is fictie maar de kinderen weten dat niet want dit zit nog in hun fantasie.

Materiaal + verantwoordelijke

Een konijn voor het poppenspel uit te voeren (1) ik

Een tafel om bij te zitten (1) het kinderdagverblijf

Schets inrichting speldomein (kies de juiste opstelling uit de bijlage op SMS of teken zelf mét legende)

Wie zet wat op voorhand klaar? (Verduidelijk eventueel in je schets)

Ik zet eventueel de stoelen klaar, dit staat waar de xsjes staan

Ik zet de pop klaar

En de tafel ook, voor het poppenspel

Spelregels

Schrijf de basisspelregels uit.

  • Kindjes luisteren naar mij
  • Ze blijven zitten
  • Ze zoeken de pop als ik het zeg
  • ze sluiten hun ogen wanneer ik het zeg

Moeilijkheidsgraden

Noteer hier hoe je de spelregels kan vereenvoudigen en moeilijker maken voor de doelgroep (= drie moeilijkheidsgraden).

  • Moeilijkere woorden gebruiken
  • Moeilijkere plaatsen
  • Makkelijkere plaatsen
  • Zeggen welke plaats ze de pop moeten leggen

Uitleg van de activiteit (inleiding – midden – slot)

Zorg voor een creatieve inleiding (= op welke manier maak je de kindjes warm om deel te nemen aan je activiteit) en een creatief slot (sluit de activiteit op een leuke manier af).

Inleiding: Ik begin de activiteit met het tevoorschijn komen van de knuffel en dan begin uit te leggen hoe en wat ze gaan doen(op een vrolijke manier)

Gooohh goeiemorgen iedereen, ik ben nog niet zo goed wakker en mijn ogen geraken nog niet zo goed open, zullen we anders een spelletje spelen terwijl? Wat denken jullie van verstoppertje, ik duid iemand aan en die gaat zich verstoppen, ik tel dan tot 20 en jullie helpen me met het zoeken van het kindje.

Nu speel ik het spelletje en voeg eventueel moeilijkheidsgraden toe indien nodig

Ik leg nogmaals uit wat ze moeten doen

"Jullie hebben me gevonden! Wat knap van jullie!
Ik vond het zó leuk om samen te spelen...
Maar nu ben ik een beetje moe... gaap... Tijd om te rusten."

Dit is mijn afsluiting

Wie doet wat tijdens de activiteit?

Ik doe de poppenspel

Mentor, kijkt en geeft punten

Kinderen kijken en spelen mee

Wie voert de nazorg uit?

 Ik zet de tafel terug en steek de pop terug weg

©2024 GELUKKIG KIND. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin